Pengasas Facebook berhutang RM1.5 bilion



CAMERON (kiri) dan Tyler Winklevoss.


LONDON - Sepasang kembar lelaki, Cameron dan Tyler Winklevoss dari Amerika Syarikat (AS), mendakwa pengasas laman jaringan sosial Facebook, Mark Zuckerberg berhutang dengan mereka sebanyak £310 juta (RM1.5 bilion).
Dalam wawancara dengan sebuah akhbar Britain yang disiarkan kelmarin, pasangan kembar tersebut menyuarakan perasaan tidak puas hati kerana mereka yang bersusah payah mencipta laman web jaringan sosial tetapi Zuckerberg, 26, dan Facebook pula yang mendapat nama.
"Kami tidak bencikan Mark Zuckerberg. Kami cuma kasihankan dia kerana kami berpendapat dia tidak dapat membezakan perbuatan yang bermoral dan yang tidak bermoral," kata Cameron.
Dia membuat komen tersebut ketika ditanya tentang keputusan mereka untuk sekali lagi menyaman Zuckerberg di mahkamah AS bagi menuntut ganti rugi £310 juta kerana mendakwa pemuda itu mencuri idea mereka untuk mencipta Facebook.
Sebelum ini, pada tahun 2008, pasangan kembar itu bersetuju untuk menyelesaikan persengketaan mereka di luar mahkamah dengan Zuckerberg bersetuju membayar mereka £12.4 juta (RM61 juta) dalam bentuk wang tunai dan £28 juta (RM138 juta) lagi dalam bentuk saham Facebook.
Namun, lebih dua tahun kemudian, pasangan kembar berusia 29 tahun itu merasakan penyelesaian tersebut tidak adil buat mereka.
Mereka berkenalan dengan Zuckerberg di sebuah pub lapan tahun lalu ketika ketiga-tiganya masih menuntut di Universiti Harvard di AS.
Pasangan tersebut mendedahkan konsep laman web sosial milik mereka itu kepada Zuckerberg yang kemudian mengembangkan idea tersebut untuk menghasilkan Facebook.
Facebook yang dilancarkan pada 2004 kini bernilai £31 bilion (RM152 bilion) sekali gus membolehkan Zuckerberg mendapat gelaran antara bilionair termuda di dunia. - Agensi
ps : 'Nak  kaya  sorang-sorang'

0 comments:

top