Senarai 10 pasukan khas komando yang terbaik di dunia

Bila  sebut  tentang  pasukan  khas  atau  dalam  bahasa  inggerisnya  yang  di panggil  Special  Forces, tentu  korang  akan  terbayang  seorang  komando  yang  hidup  dalam  hutan  dan  memakan  bermacam-macam  haiwan  dan  tumbuhan  untuk  survive. Itu  ialah  cara  untuk  meneruskan  kehidupan  andai  bekalan  makanan  habis  atau  terputus  hubungan  dengan  pusat  kawalan  ketenteraan.

Sebenarnya  Pasukan  khas  ini  selalu  melakukan  misi-misi  merbahaya seperti  meletakkan  laser  point  di dalam  kawasan  musuh  untuk  menandakan  sasaran  jet  pejuang, menyerbu  kediaman  atau  pesawat  yang  dirampas  pengganas, melakukan  risikan  dalam  kawasan  musuh, menangkap  atau  menghapuskan  sasaran  terutamanya  kepada  penembak  tepat  atau  Sniper  dan  macam-macam  lagi  la.

Di bawah  ini  antara  senarai  10  pasukan  khas  yang  terbaik  di dunia :


10. Spetsnaz


B0113

Pasukan  khas  Tentera  Rusia



9. French  Naval  Commando's


French Navy Commandos

Komando  Tentera  Laut  Perancis



8. MARSOC


Marsoc Bow-Thumb-500X342

Pasukan  Khas  U. S.  Marine  Corps



7. MI - 6


Government

Jabatan  Perisikkan  Britain  



6. U.S. Army  Rangers


Armyrangers

Pasukan  tentera  yang  terdiri  daripada  Askar  payung  terjun, pakar  serangan  kombat, pertempuran  di  bukit, serangan  dalam  air  dan  mahir  dalam  pengetahuan  senjata  api.




5. U S. Army  Green  Berets


Screen Shot 2010-01-11 At 1.53.46 Pm

Nama  samaran  U. S. Army  Special  Forces. pasukan  ini  terlibat  dalam  misi-misi  melakukan  pembunuhan  senyap  dan  sebagai  penembak  tepat  atau  Sniper.




4. The  Delta  Forces


Delta

Unit  anti  pengganas  Tentera  Amerika  Syarikat



3. Shayetet  13


Speciality Israel02.Gif

Unit  Komando  Tentera  Israel

* Pejuang  Palestin  lebih  hebat  dari  mereka  ni




2. U S. Navy  SEALs


Navy-Seals

Pasukan  Komando  Tentera  Laut  Amerika  Syarikat



1. British  SAS (Special  Air  Service)


Action2Saswindow

Pasukan  Komando  Elit  yang  juga  dilatih  khas  oleh  Jabatan  perisikkan  MI - 5  dan  MI - 6  Britain  sebagai  perisik. Semasa  ancaman  komunis  di  Malaysia  suatu  ketika  dahulu, SAS  telah  diberi  tugas  untuk  melatih  komando  Polis  Di Raja  Malaysia  VAT 69  untuk  menghadapi  serangan  gerilla  pihak  Komunis  Malaya.



Sumber : listverse.com

ps : 'Sedia  berkorban  demi  negara'

11 comments:

mie said...

bukan ka comando malaysia tersenarai ka dlm top 10 & mengalahkan comando US

TaufiqHafiidh said...

aku pn ada dengar jugak tapi x jumpa sumber lak...

Yildirim Fateh said...

pasukan comanda paling pengecut adlah,,,israel..

SEAL TEAM9 said...

pasukan commmando paling hebat adalah dripada indonesia r...sumber ko xleh percaya

TaufiqHafiidh said...

Ini lama punya source laaaaa

muhammad haziq said...

mmg sbenarnya komando malaysia lg hebat dr komando luar, tp kte kne paham, skang ni yg pgg media is Amerika. so dorg bole ubh ppe je.

Anonymous said...

Saya orang lama di dalam tentera Malaysia, saya pernah berlatih dengan SAS dan bukan di latih oleh SAS. Saya menggikuti apacara latihan mereka,, akan tetapi, apabila saya bandingkan dengan ELO kita Malaysian Army Commando, amat berbeza, Kita menitik kepada ketahanan fisikal dan mental sama seperti di Kopasus Indon. Boleh di katakan orang2 kita agak lebih baik dari orang putih cuma perbezaan ekedemik dan susuk badan. pernah satu special US merine unit di hantar ke Sg Udang SWTC mengambil basic Green bery GGK,, satu orang mereka pun ta ada yang sampai ke tahap latihan akhir Basic Commando. Orang kita kalau di didik ajar dengan cara efektif, nescaya kita boleh di dalam senarai Top 10. Saya serankan kepada Top brass GGK, jangan lah selalu mendedahkan unit khas kita. No much on publisiti.. we are a secret service unit. Saya pernah bersama anggota Kopasus yang attach pada Caw Kdo sys semasa mengdalikan Basic komando. mereka kagum melihat kebentukan dan pendekatan melatih orang2 kita. Ta beza dengan pelatih2 Kopasus di Indon. Saya sebafgai Penyelia Latihan di Caw Kdo satu ketika dahulu memenag puji ketahanan orang2 kita walau dalam keadaan apa pun , mereka tetap bangun dan bersemengat,, biar mereka merangkak dan merayap nak sampai ke last RV. Good luck... Semasa tim saya di SAS dahulu,, kami selalu di beri contoh kepada pelatih lain.. :Look, these are M.S.S.R soldiers, they are very professional".. dari Major Bold dan Sgt Major Steed. NZSAZ, ada juga tim di hantar ke SAS Australia,, SASUK, SBSRM, Korean apa lagi kepada orang lama bersama KOPASUS Indon. ya.. good soldiers. XFormer wo11 Jonas.

Sahir said...

Terbaik. Saya berterima kasih kpd pihak keselamatan negara kerna kita masih dlm keadaan selamat dari ancaman negara asing.

Sahir said...

Terbaik. Saya berterima kasih kpd pihak keselamatan negara kerna kita masih dlm keadaan selamat dari ancaman negara asing.

Shahrul1990 said...

Betul tu unit khas kita perlu di rahsiakan...

Unknown said...

Komando malaysia Sengaja di rasiahkan.. Harap faham,,yg kita tgk selalu vat69 polis komando

top