Terowong Bawah Tanah Di Putrajaya


Susah hendak percaya? Tetapi “Urban Legend” atau mitos zaman moden ini sebenarnya wujud dan jangan sangka hanya Amerika Syarikat sahaja yang mampu membina kubu-kubu bawah tanah di bawah bangunan White House yang diduduki oleh presiden mereka. Apalah yang mustahilnya jika dilihat pada pembinaan SMART tunnel (2007), KLCC (1998), KL Tower (1996) malah Adolf Hitler juga pernah mempunyai terowong bawah tanahnya sendiri.

Putrajaya yang diilhamkan oleh Tun Dr Mahathir bin Mohamed untuk dijadikan pusat pentadbiran kerajaan pada tahun 1995 telah berjaya disiapkan sepenuhnya pada 1999. Projek ini menelan belanja sekitar RM 21 billion.

Putrajaya menempatkan banyak pejabat-pejabat kementerian dan tidak terkecuali pejabat Perdana Menteri (PM). Putrajaya juga merupakan kediaman rasmi PM yang dinamakan Sri Perdana. Persoalannya adakah benar PMO (Prime Minister Office) mempunyai terowong bawah tanah untuk ke KLIA?

Menurut penulis laman web militaryofmalaysia.net, ketika beliau berada di PMO, dia ingin menghisap rokok sebentar, akan tetapi malangnya bangunan tersebut adalah tempat larangan merokok. Setelah itu, beliau pun menuju ke sebuah pintu yang mempunyai tanda 'EXIT' untuk merokok.

Ketika berada disitu, penulis tersebut yang berada ditingkat empat  berasa pelik mengapa terdapat anak tangga yang menuju ke bawah. Apatah lagi tangga tersebut terlalu dalam seakan-akan berpuluh tingkat. Jika terdapat parking bawah tanah pun, mustahil ianya berpuluh tingkat. Walau bagaimanapun penulis tersebut  tidak berani untuk menurun ke bawah.

Kisah kubu bawah tanah banyak dibina di White House tetapi tidak di Malaysia. Namun pada hari ini terdengar mengenai rahsia terowong bawah tanah di Putrajaya. Yang hanya diketahui umum hanyalah terowong yang menghubungkan PMR (Resident) ke PMO.

Ketika penulis tersebut menghantar saudaranya ke KLIA, beliau sempat menjalankan kajian sendiri selain berbual dengan sumber-sumbernya di situ. 

"Alangkah terkejutnya saya apabila, kewujudan terowong itu memang benar dan mereka sendiri menyaksikan saiz terowong itu yang membolehkan jalanraya dua lorong dibina dan terletak di bawah KLIA sendiri." Tulisan tangan penulis tersebut di laman web miliknya.

'Air yang tenang jangan disangka tiada buaya'

Mustahil bagi kerajaan Malaysia untuk membina sebuah terowong tanpa dikesan oleh satelit atau apa-apa sekalipun kerana masih tidak didedahkan kepada umum. Tetapi Malaysia telah berjaya mencipta terowong serbaguna iaitu SMART yang antara terowong tercanggih di dunia.

Seorang rakan kepada penulis ini yang pernah menyaksikan pelan pembinaan Putrajaya, menyatakan yang terowong bawah tanah menghubungkan Putrajaya hingga KLIA adalah benar. 

"Seorang lagi rakan saya, bekas anggota xxx sendiri pernah menyaksikan pelan pembangunan Putrajaya ketika ia sedang dibina dan mengesahkan mengenai pembinaan terowong itu termasuk bunker-bunker perlindungan. Terowong itu menghubung tiga tempat utama dan salah satu daripadanya adalah KLIA, dua lagi tempat, maaf, saya enggan dedahkan secara terbuka di sini. Terowong itu mempunyai point hubungan atau kemungkinan bunker yang terletak di bawah salah satu tasik yang terletak di Putrajaya. Beliau mencabar saya satu perkara…” Turun menyelam ke dasar tasik Putrajaya dan beritahu saya, apa yang anda pijak…samada selut ataupun lantai konkrit?”.

Putrajaya juga dikatakan dilengkapi dengan sistem radar dan meriam anti pesawat. Sesetengah tempat di Putrajaya adalah tempat zon keselamatan yang amat ketat untuk dibolosi. Meriam-meriam yang dikatakan lengkap dengan sistem elektronik dikatakan telah diletak disekitar Putrajaya.

Mengapa ada Terowong bawah tanah ke KLIA ini? Jawapannya adalah, Singapura dan Malaysia pada tahun 1988, hampir terlibat dalam kancah peperangan. Konflik dikatakan berlaku kerana Malaysia tidak mahu memberi Singapura bekalan air mentah. 


Tun Dr Mahatir Mohamed dan Lee Kuan Yew

Satu sebab mengapa Singapura benar-benar serius jika diajak berperang dengan Malaysia kerana ketenteraannya yang begitu hebat hinggakan pernah menjadi persoalan oleh sebuah akhbar Australia:

"Mengapakah Singapura begitu minat membeli sistem ketenteraan yang canggih?"


ps : 'Pemimpin  kita  memang  bijak....rakyat  yang  kena  dulu'

3 comments:

OCEAN ROVERS said...

Adakah saudara pernah menonton drama korea IRIS ataupun ATHENA? Saya difahamkan dari sumber-sumber yang boleh dipercayaai. Malaysia pun ade elit agent yang memang elit.(info tambahan). Terowong bawah tanah tu memang ada, yes. Dan sebab itu mengapa pembangkang mahukan putrajaya. Putrajaya menyimpan pelbagai misteri yang rakyat Malaysia sendiri tidak tahu.

Akan tetapi pendedahan dari wikileads mengenai Malaysia itu jelas menunjukkan wujudnya 'spy'. Apa benar malaysia pun ada spy?

I N S P I R A T I O N A L E F E K S said...

nice info... hooot

Saya Budak Baek said...

hmmm menarik...

top