Dokumentari realiti silat dijangka dapat sambutan hangat



PESILAT beraksi ketika penggambaran dokumentari Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru di Gelanggang Pusat Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia di Gurun semalam.


GURUN - Program dokumentari realiti televisyen, Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru yang mengetengahkan dunia persilatan Melayu dijangka menerima sambutan daripada penonton termasuk kira-kira 2.5 juta pengamal silat di negara ini.
Rakaman dokumentari yang dijadualkan tamat pada 20 Jun itu bakal ditayangkan di stesen Radio Televisyen Malaysia (RTM) bermula 1 Ogos depan.
Penganjur kejuaraan itu, Jak Othman berkata, pihaknya juga dalam perancangan untuk menyiarkan program dokumentari tersebut di negara Arab menerusi 30 stesen televisyen dengan anggaran penonton 300 juta orang.
"Selain itu, kita merancang untuk menyiarkannya ke Amerika Syarikat, Jepun dan Korea selaras dengan misi untuk menyemarakkan perkembangan seni silat tanah air dan memperkenalkannya di peringkat antarabangsa," katanya.
Beliau ditemui ketika menjalani rakaman mengenai Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia di Gelanggang Pusat di Kampung Guar Nenas di sini semalam.
Kata beliau, dokumentari tersebut bertujuan menghidupkan semula tradisi Kesultanan Melayu dalam memilih hulubalang istana.
Jelasnya, program dokumentari bertemakan Pertembungan Hulubalang itu akan dikendalikan oleh seorang warga Australia dikenali sebagai Edchard dengan menyelitkan unsur-unsur lucu.
"Edchard merupakan seorang guru silat dan pemilihannya sebagai pengacara program dokumentari ini sememangnya tepat bagi menarik perhatian masyarakat negara ini dan juga penduduk luar negara," ujarnya lagi.
Tambah Jak, dokumentari kejuaraan berkenaan juga dijangka mendapat sambutan lebih hangat berbanding rancangan popular, Mahaguru yang pernah ditayangkan pada 1994 dengan penonton hampir mencecah tiga juta orang.
Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru akan berlangsung di Universiti Teknologi Petronas, Seri Iskandar, Perak pada 11 Jun depan.
Sumber : Kosmo
ps : 'Pakat-pakat  bersilat  balik'

0 comments:

top